Friday, May 9, 2008

Profession ku-part 3

Today is quite a bright day for me. Maybe coz wearing new shirt..mm..not exactly new shirt, the shirt inside my blouse. Arni br je suruh ambik gambar, sbb mcm nak buat kenangan, tp malasla mcm poyo pulak...heheh

Back to the issue. Just read email from Malis this morning.
So kandou....let's read it together :

Yani,... hidup ini penuh dengan keputusan....
Tapi setahu aku la... keputusan yang paling bijak ialah keputusan yang mementingkan kemaslahatan jangka panjang.

Contohnya, kalau nak makan, orang yang sibuk selalu tak sempat nak makan tengah hari. Dia selalu skip makan dengan alasan sibuk dan perlu siapkan kerjanya kerana kerjanya itu penting tapi ada seorang lagi masih luangkan masa untuk makan walaupun sibuk. Akhirnya orang yang selalu skip meals itu tetap tidak cemerlang dalam tugasnya kerana dia selalu ambil MC dan selalu sakit2 sebab selalu skip meals. Orang yang selalu sibuk tapi masih luangkan masa 30 minit shari untuk lunch masih dapat memberikan prestasi yang cemerlang kerana tubuhnya yang sihat memberinya peluang untuk melakukan tugas dengan sempurna dalam jangka panjang.
Begitulah falsafah aku plak... cehhh tak nak kalah dengan Yan bab falsafah ni... hehehe

Aku rasa tak salah kalau kamu kodowaru fasal duit. Duit kan penting.
Aku ada satu article yang menarik tentang life is full or empty.
Bayangkan Kau ada gelas, ada guli dan ada pasir dan air.
Kalau kau masukkan guli tu dulu, kau masih ada ruang untuk masukkan pasir kemudian masukkan air.
Tapi kalau kau masukkan pasir dulu sampai penuh gelas, kau tidak akan ada ruang untuk masukkan guli apatah lagi nak masukkan air.

So, guli ialah keluarga atau sesuatu yang penting dan memberikan kebahagiaan. Pasir dan air ialah sesuatu yang memberi nilai tambah pada kebahagiaan tersebut.
Kalau kau pandai prioritize, kau akan dapat masukkan semuanya dalam gelas itu, kalau tidak kau tidak akan dapat masukkan semuanya.

I really hope my decision is the most right thing ever. Had discussed with hubby, actually not so much things to reconsider since hubby's concern is only the working shift.
So, today need to do some follow up with Mr. S and need to see boss.
Wish me luck!


Add on 18:05
Nak add something on my nayami.
Just met AP lead; Mr K. Discuss on my sayonara.
He want to know details of that company. I just said it's a bank, got much more better benefits (AL, permanent). Not more. I don't think it should be reveal...
Plus, as usual what is my concern and anything that they can offer to make me comfortable here..or in a simple way, they are willing to counter my offer..
I should be happy right, maybe a little..becoz he will need to discuss with my higher boss, Mr D.
So, he will let me know the outcome on Monday. Hopefully, something that I mintak..such as converting to permanent and perhaps any chances of my career progression..we'll see.

Well, have a piece pleasure weekend!

No comments: