Friday, September 5, 2008

Can we save while fasting?

Dah 5 hari puasa kan. Another 25 more days to go.
Almost everyday singgah ke pasar Ramadhan beli juadah berbuka. You all rasa...jimat tak bulan puasa ni? Kita rasa mcm jimat kan...sbb tak beli bfast, lunch, tea-time, rokok(esp perokokla..), tak beli kudap2 in between mkn...tp, cuba kita kira jimat tak sebenarnya.
Katakanla mkn sehari utk org bujang...malas nak cerita famili...lagi complicated kang...
bfast = RM3
lunch-nasi + air = RM6
tea-time(kalau adala) = RM2
rokok (kalau ada) = RM6
dinner = RM5
so in total RM22

okay, kalau puasa :
.
.
.
.
kat pasar ramadhan utk berbuka ngan sahur sekali..mana balance tu jadi sahur la..
ni..kita ambikla beli kat Bangsar pasar ramadhan..

1-murtabak (hampir wajib kan..) = RM2
2-nasi briyani gum(simpan nasik sikit utk sahur..hehe) = RM7 (ada yg sampai jual RM8!!)
3-kuih pelita 3 ketul = RM1
4-air asam boi = RM2
5-ayam percik(utk sahur) = RM4 (harga average..sbb ada yg jual sampai RM6 utk 1/4 ayam..giler kan..)
6-rokok = RM3 (separuh dr harga sekotak sbb hisap separuh je la kot..bln puasa...ni pun rokok murah..)
so in total RM19


GEK!! Jimat RM3 je...kuang kuang....itu belum kalau tetiba rasa nak berbuka kat restoran ke...nak kena beli lagi mkn sahur...belum lagi lepak kat kedai kopi lepas terawih...belum lagi yg berkeluarga...

Tp, kalau masak...kurangla penat..masak sekali je...maybe jimat sikit kot kan...(br add ni..thx Kak Tirana..hehe)*wink

3 comments:

Tirana said...

Tak jimat mana pun..sama aje.. cuma jimat masa la kot..hehehe.. Kalau tak puasa masak 3 kali sehari..kalau puasa masak dua kali aje sebab tengahari tak masak.. Itu bagi yang memasak..bagi yang membeli, beli masa nak berbuka aje la..

miszrLina said...

yelah...kekdg terlebih blanje pon yer..huhu...
if masak mmg leh budget, tp if g param (pasar ramadan) abes laa...
nak itu ini...hik2...
kekdg teringin lak g buffet...huhu

yankiut said...

Erm kalau dok kat umah mak mertua jimat hehe, sbb ikan dan beras bapa mertua beli, kami beli juadah kuih buat buka puasa ajer ahahhaa. bertuah punyer menantu!